دیزل ژنراتور دوگانه سوز

دیزل ژنراتور دوگانه سوز

 

 

دیزل ژنراتور دوگانه سوز اسپادانا صنعت

 

 

چگونگی ساخت دیزل ژنراتور دوگانه سوز:

روش های مختلفی برای تشخیص موتور دیزل از موتورهای چهار زمانه احتراق شمعی که با بنزین و یا گاز کار میکنند، وجود دارد.

1- در موتور دیزلی، از احتراق سوخت در اثر تراکم در مقایسه با احتراق از طریق شمع استفاده میشود. در واقع گرمایی که  به وسیله هوای تحت فشار و تراکم بالا به وجود آمده است ، باعث احتراق گازوییل اسپری شده به داخل سیلندر میشود.

 

2- موتور دیزلی باعث تراکم و فشرده شدن هوا داخل سیلندر میشود. گازوییل از طریق انژکتور به داخل سیلندر با فشار بسیار بالاتر توسط انژکتور اسپری میشود. در موتورهای اتومبیلی سوخت (بنزین یا گاز) قبل از ورود به داخل سیلندر با یکدیگر مخلوط میشود. پس از آن این مخلوط از طریق دریچه کنترل به سیلندر وارد میشود. و یا مخلوط قبل از ورود به سیلندر، غیرمستقیم بصورت اسپری توسط انژکتورها پشت سوپاپ هوا انجام میپذیرد. پس از ورود مخلوط سوخت و هوا و انجام مرحله تراکم، سیستم احتراق شمع فعال می شود. با ایجاد جرقه انرژی لازم برای مشتعل شدن مخلوط سوخت هوا و آزاد کردن انرژی انجام میپذیرد. (از طریق تخلیه الکتریکی بر روی کنتاکتهای شمع)

 

از آنجائیکه در موتورهای دیزلی فقط هوا (بدون سوخت) در محفظه سیلندر متراکم میشود.

بنابراین اولا، امکان افزایش تراکم (13:1 – Compression Ratio: 23:1)

دوما ، رسیدن به انرژی بالاتر بدون احتمال بروز خود احتراقی (Self-Igniting ) در سیلندر

سوما ، در مقایسه با موتورهای احتراق شمعی (8:1 – Compression Ratio: 12:1)

فراهم خواهد بود.

مزیت مهم در نرخ تراکم بالا این است : موتورهای دیزلی به شکل ذاتی دارای بازدهی بالاتر در مقایسه با موتورهای با احتراق شمع میباشند. یعنی بیشتر انرژی حاصل از سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل میشود تا انرژی گرمایی.

(در واقع این مسئله  اولین و مهمترین انگیزه در اختراع موتور دیزل بود).

گاز طبیعی در دمای بالاتری (650 – 620 سانتیگراد) در مقایسه با سوخت گازوئیل (400-260 سانتیگراد) احتراق میپذیرد. به همین دلیل یک موتور دیزلی نمیتواند 100% با گاز طبیعی کار کند.

زیرا دمای حاصل از تراکم به اندازه ای نیست که بتواند باعث احتراق گاز طبیعی شود.

بنابراین برای ایجاد احتراق موتور دیزل ژنراتور دوگانه سوز میزان کمی گازوئیل به عنوان سیستم ایجاد احتراق ضروری میباشد. این میزان کم گازوئیل توسط دمای تراکم حاصل شده در سیلندر مشتعل میشود .  حرارت و انرژی لازم برای احتراق گاز را فراهم آورد.

 

 

موتور دوگانه سوز در دیزل ژنراتور دوگانه سوز

یک موتور دوگانه سوز در دیزل ژنراتور دوگانه سوز از یک موتور دیزل متعارف به عنوان اساس کار بهره میبرد.

که سیستم سوخت رسانی انژکتور برای تامین گازوئیل بطور معمول بر روی آن وجود دارد .

اجزاء مربوط به سیستم گاز رسانی که متناسب با نوع و مدل موتور باید به آن اضافه شود، شامل:

Gas Regulator Train, Gas mixer, Throttle Valves, Throttle Distributors, Sensors, Gas Injectors, Microprocessor Controlers 


 

به منظور دوگانه سوز کردن موتور دیزل ژنراتور سه نوع متد تایید شده به شرح ذیل وجود دارد:

 

تزریق گاز طبیعی با فشار کم در دیزل ژنراتور دوگانه سوز:

در این روش گاز طبیعی قبل از ورود به محفظه سیلندر دیزل ژنراتور دوگانه سوز با هوا مخلوط میگردد.

این پروسه معمولا تحت فشار متوسط 3.5 (Bar) انجام میپذیرد.

در موتورهای مجهز به توربو شارژر، فشار تزریق گاز طبیعی باید بیشاز فشار خروجی توربو شارژر (Boost Pressure) باشد.

 

تزریق گاز طبیعی با فشار بالا در موتور دیزل ژنراتور دوگانه سوز:

در این روش گاز با فشار بسیار بالا تقریباً 200 بار به محفظه سیلندر تزریق میشود.

این فشار بالا از  جهت زمان مناسب ورود گاز به موتور دیزل ژنراتور دوگانه سوز ضرورت دارد :

1-زمانی که پیستون در مرحله تراکم است.

2- زمانی که گازوئیل برای ایجاد احتراق اولیه به داخل سیلندر دیزل ژنراتور دوگانه سوز اسپری شده است.

از این روش در دوگانه سوز کردن موتور ژنراتورهای بزرگ، دیزل ژنراتور دوگانه سوز نیروگاهی و دیزل ژنراتور دوگانه سوز دائم کار استفاده میشود.

 

 

سیستم احتراق یکپارچه سوخت و هوا دیزل زنراتور دوگانه سوز:

در این سیستم گاز طبیعی در نقطه ای قبل از ورودی توربو شارژر وارد سیستم میشود. در این روش هزینه تامین سایر قطعات سیستم دیزل ژنراتور دوگانه سوز در سطح متوسط است. دلیل این امر به علت بکارگیری یک سیستم منفرد و فشار پائین است. با وجود موارد زیر دقت و نظارت بسیار ظریفی را در عملکرد موتور دیزل ژنراتور دوگانه سوز بوجود می آورد.

کنترل کننده های میکروپروسسوری دیزل ژنراتور دوگانه سوز، سنسورهای پیشرفته در دیزل ژنراتور دوگانه سوز و بکارگیری تکنولوژی بالا در گاورنرهای دیزل ژنراتور دوگانه سوز.

دیزل ژنراتور دوگانه سوز

برچسب‌ها, , , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
error: تمامی حقوق مطالب این سایت متعلق به اسپادانا صنعت بوده و غیر قابل کپی می باشد